Alcalde, Antón

Rianxo, 1992.

(English)

Born in Rianxo in 1992, Antón Alcalde is a Spanish composer and lecturer. His works have been performed in more than 20 countries; from North America to Oceania, including South America, Europe and Asia. He has received commissions of important national and international organizations and soloists as: the Council of Galician Culture (Spain), the International Band Competition of Vila de la Sènia (Spain), the Bevers Harmonieorkest (Belgium), the Izumo Symphonic Band Enishi (Japan), the Curtocircuito Film Festival (Spain), the 'Real Filharmonía de Galicia' (Spain), the Hércules Brass Quintet (Spain) and international soloists as Alexandre Doisy, Roberto Oliveira and Hiroko Yamakawa.

With just 13 years old, his 'Concertino' for solo-timpani was premiered by Nick Woud students at Amsterdam Conservatory of Music (2005). With 15 years old, Alcalde won the first prize in the II Iberoamerican Composition Contest for Band (2009) and also has won the first prize in for five times in the Galician Composition Contest for Band (2009, 2010 and 2011), being the youngest composer to be awarded. Alcalde has received the silver medal in the Global Music Awards (San Diego, California) and he was twice nominated to the Hollywood Music in Media Awards (Los Angeles, California).

Since 2016, under the Aalcalde Music label, he has developed his own publishing project. Is member of the Galician Association of Composers and he was selected as composer in residence of the prestigious ArtsIceland Institute (2017).

(Galego)

Nado en Rianxo en 1992, Antón Alcalde é un compositor español. Os seus traballos foron interpretados en máis de 20 países; abarcando desde Norte América ata Oceanía, pasando por Sur América, Europa e Asia. Recibe encargos de importantes organizacións e solistas nacionales e internacionales, incluíndo o Concello da Cultura Galega, Certamen Internacional de Bandas Vila de la Sènia, a Bevers Harmonieorkest (Bélxica), a Izumo Symphonic Band Enishi (Xapón), o Festival de Cine Curtocircuito (España), a Real Filharmonía de Galicia, o quinteto Hércules Brass e os solistas internacionales Alexandre Doisy, Robeto Oliveira e Hiroko Yamakawa.

Con solo 13 anos, a súa obra  'Concertino' para solo-timbais foi estreada polos estudiantes de Nick Woud no Conservatorio de Música de Amsterdam (2005). Con 15 anos, Alcalde gaña o primeiro premio no II Concurso Iberoamericano de Composición para Banda (2009) e gaña tamén ata en cinco veces consecutivas o primeiro premio no Concurso Galego de Composición para Banda (2009, 2010 e 2011), sendo o compositor máis novo en acadar dito galardón. Recibe a medalla de plata dos Global Music Awards (San Diego, California) e estivo nominado en dúas ocasións aos Hollywood Music in Media Awards (Los Angeles, California).

Desde o 2016, e baixo o selo Aalcalde Music, ven desenrrolando a súa propia firma editorial. É membro da Asociación Galega de Compositores e foi seleccionado como compositor residente dentro do programa ofrecido pola prestixiosa ArtsIceland Insitute de Islandia (2017).

... that pale blue dot (op.22)
    Atlantis (op.11)
    BUUM
    Camiños da Fin da Terra (op.5)